קייטנת הקיץ לילדים עם צרכים מיוחדים
חופשת הקיץ מעמידה את בני משפחתו, של ילד עם צרכים מיוחדים בפני קושי ומקור לדאגה.
ילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים למסגרות ולמקומות בילוי המתאימים לצרכים המיוחדים שלהם.
מסגרת מותאמת לילדים עם צרכים מיוחדים הינה מסגרת שבה קיימת הנגשה פיסית של מתקנים ואתרים, ליווי והדרכה של אנשי צוות מיומנים, קבוצות קטנות, השגחה רגישה וצמודה.
הקייטנה של מרכז וראייטי ירושלים מעניקה לילדים עם צרכים מיוחדים מסגרת מותאמת לצרכיהם. במהלך שלושה שבועות של חופשת הקיץ הילדים מגיעים מדי יום למרכז ונהנים מקייטנה חווייתית, מושקעת ויצירתית.
הקייטנה מציעה לילדים שלל פעילויות העשרה בחדרי החוגים המאובזרים של מועדונית ההעשרה:
משחק ותאטרון, תנועה ויוגה, בישול, אקרובטיקה, קרקס, זהירות בדרכים, מוסיקה, מחשבים, נגרות, קרמיקה, דרמה, אומנות, אומנויות לחימה.
בקייטנת הקיץ של וראייטי משתתפים ילדים עם צרכים מיוחדים עם לקויות שונות, בדרגות חומרה משתנות וביניהם ילדים עם לקויות ראייה, לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, ילדים בסיכון וילדים עם פיגור ואוטיזם. כל הילדים נהנים ממסגרת מוגנת ומותאמת שעונה על צרכיהם. הרכב צוות המדריכים של הקייטנה פועל ביצירתיות רבה, גמישות בתכנים ובעיקר נוקט ברגישות רבה ובקשב ייחודי לכל ילד וילדה.
מיכל כהן דובינסקי
02-5391928
mo.var04@gmail.com
קבוצות חברתית לשיפור האינטראקציה החברתית
ילדים עם אבחנה של אוטיזם מתקשים בהבנה של סיטואציות חברתיות, שהיא כלי הכרחי להשתלבות בחברה. על מנת למצות את הפוטנציאל חברתי ולפתח קשרים, חשוב להקנות מיומנויות תקשורת ולשפר את יכולות השיח, המשחק המשותף והקשר.
הקבוצה החברתית משמשת מסגרת חווייתית ומהנה באמצעותה נלמדות המיומנויות השונות ודרכה מתבססת האינטראקציה עם החברים בני אותו גיל.
הקבוצה החברתית מספקת כלים להבנה חברתית תוך שימת דגש על הסיטואציות החברתיות בהם נתקלים חברי הקבוצה בחיי היום יום. הקבוצה מעודדת את הילדים לשימוש במגוון כלים להבנה חברתית, לויסות והפחתת חרדות, ליוזמה ושמירה של חוויות חיוביות בתוך האינטראקציה, להעלאת הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות ולעידוד לביטוי אישי. כל אלה מובילים בסופו של דבר לשיפור באיכות החיים של משתתפי הקבוצה.
הפעילות נעשית בקבוצות קטנות של כ–6 ילדים בגילאי 12-10 , ומונחית על ידי מרפאה בעיסוק ומטפלת באמנות. מטרת המפגשים הוגדרה כיצירת מרחב בו יוכלו הילדים ללמוד על עצמם בהקשר חברתי וליהנות ממפגש עם בנות גילם. המפגשים מתנהלים סביב עבודה באמנות, בישול, משחקים ויציאה לפארק.
הטיפול קבוצתי מתקיים בדרך כלל בשלב מתקדם יותר, לאחר שהילדים היו בטיפול בזוג או שהם ילדים גדולים יותר הזקוקים לקבוצה מגוונת יותר.
נוי כהן טולדנו
מזכירת היחידה ההתפתחותית לטיפול באוטיזם, צמיחה
02-5391968
tzmicha@tzmicha.co.il
חוק הסעד לטיפול באנשים עם פיגור קובע כי: "מוגבלות שכלית מתאפיינת במגבלות משמעותיות בתפקוד השכלי ובהתנהגות מסתגלת, כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות. מוגבלות זו מתחילה לפני גיל 18".
אדם הלוקה במוגבלות שכלית התפתחותית זכאי על-פי חוק לעבור ועדת אבחון שתקבע באם קיימת מוגבלות כזו ואם כן, מה רמתה.
משרד הרווחה והשירותים החברתיים הוא המשרד שאחראי על קיום ועדות אלה, והן מתבצעות באמצעות גופים חיצוניים שזכו במכרז.
מרכז וראייטי ירושלים משמש כמרכז אבחון שכזה, ומקבל ילדים (עד גיל 21), שהופנו על-ידי משרד הרווחה לאבחון ולוועדת אבחון, לה הם זכאים על-פי החוק.
הפניה לאבחון נעשית באמצעות פניית המשפחה או המסגרת החינוכית לעו"ס בלשכת הרווחה. הלשכה מפנה את התיק לפיקוח במשרד הרווחה ומשם מגיעה ההפניה למרכז האבחון.
מרכז האבחון מזמין את המשפחה לתהליך אבחון שכולל מספר בדיקות של אנשי מקצוע, ובסופו מוזמנת המשפחה לוועדת אבחון שמתקיימת גם היא במרכז.
פרטים נוספים ניתן לקרוא באתר משרד הרווחה:
https://www.molsa.gov.il/Populations/Disabilities/MentalRetardation/Diagnosis/Pages/Pigur_Ivhun.aspx